Elektromobilność czyli rozwój transportu elektrycznego w Polsce
Rewolucja elektromobilności dociera do Polski, co prawda bardzo powoli ale trend jest bardzo widoczny.Mamy już autobusy elektryczne oraz inne maszyny i urządzenia z tym napędem. Korzyści wynikające z tej technologii są niezaprzeczalne:
- zmniejszenie poziomu emisji
- zmniejszenie poziomu hałasu
- ograniczenie konsumpcji ropy naftowej
Warto pamiętać, że obecnie energię elektryczną można wytwarzać z wielu alternatywnych źródeł energii. Prąd można produkować z odpadów biomasy, agrobiomasy czy paliw alternatywnych zawierających osady ściekowe czy po prostu śmieci ( RDF ) .Poza energią solarną, możemy stosować inne metody spalania i termicznej utylizacji odpadów do produkcji prądu.Jednoznacznie wskazuje to kierunek: prąd będzie coraz tańszy
Nie dziwi zatem rozwój aut elektrycznych oraz infrastruktury w postaci terminali i stacji ich ładowania.
Ministerstwo Energii we współpracy z ministerstwem rozwoju wydało „ Pakiet na rzecz czystego transportu” dokument złożony z trzech dokumentów:
- plan rozwoju elektromobilności
- krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
- projekt zmiany ustawy o biopaliwach
Jednym z kluczowych liczb w tych projektach jest wzrost poziomu użytkowania aut elektrycznych do miliona takich at w 2025 co jednoznacznie wskazuje na potrzebę rozbudowy infrastruktury ładowania aut elektrycznych w Polsce. Wzrost poprzez dostępność terminali ładowania aut na parkingach podziemnych, centrach handlowych, galeriach handlowych czy parkingach typu park & drive.
Wg planów naszego rządu, do 2020 roku ma powstać aż 6400 punktów ładowania aut elektrycznych z czego 1300 w Warszawie.
Co to jest punkt ładowania samochodu elektrycznego ?
To wydzielone miejsce, które posiada odpowiednią moc przyłącza elektrycznego, z zainstalowanym terminalem ładowania samochodu elektrycznego. Terminale Etrel G5/G6 mogą być zasilane odpowiednio 7 kW, 22 kW i 44 kW. Moc terminala bezpośrednio wpływa na szybkość ładowania akumulatorów auta hybrydowego lub elektrycznego. Stacje 22k kW i 44 kW zalicza się powszechnie do tzw terminali ładowania szybkiego, które mogą w krótkim czasie naładować szybko baterie auta do 80 %.
Stacje ładowania szybkie - to zazwyczaj terminale publiczne instalowane na parkingach publicznych lub galerii handlowych lub np: używane przez firmy posiadające flotę aut elektrycznych albo firmy korporacji electro taxi, które posiadają auta elektryczne do szybkiego ładowania.
Stacje ładowania 7 kW - to terminale używane w hotelach, domach, pensjonatach , salonach samochodowych gdzie nie ma potrzeby ładowania szybkiego, i można np: na noc zostawić auto elektryczne które się będzie wtedy ładowało parę godzin. Właśnie ładowanie auta elektrycznego w taryfie nocnej jest najtańsze. Za przejechanie 100 km wówczas płacimy ok 6 zł !
Nocą jest mniejsze obciążenie sieci energetycznych i stąd operatorzy zachęcają niższymi taryfami do korzystania z energii elektrycznej - w co idealnie się nasze stacje ładowania się wpisują.
Warto pamietać, że wszystkie stacje ładowania aut elektrycznych firmy Etrel są kontrolowane zdanie i proces ładowania jest monitorowany przez użytkownika cały czas poprzez aplikacje na smartfony i komputery. Terminale producenta ładowarek aut elektrycznych firmy Etrel są w 100 % produkowane na Słowenii i posiadają pozytywne testy i aprobaty praktycznie wszystkich producentów aut EV w tym:
BMW
Tesla
Renault
Nissan
Mitsubishi
Volvo
Do rozwoju elektromobilności rząd ma się wydatnie przyczynić poprzez liczne zachęty podatkowe a także odpowiednie zmiany prawne, tak aby uznane były one za obiekty małej architektury co znacznie ułatwi ich montaż. Jest też projekt ustawy aby duże garaże i parkingi były obowiązkowo wyposażane w stacje ładowania aut elektrycznych.